zondag 25 juni 2017

#sorrynotsorryjani of hoe een hemd met lange mouwen plots gekortwiekt werd

Er was eens ... zo beginnen toch alle mooie sprookjes? En zo geschiedde ook hier. Ik maakte - al zeg ik het zelf - een supermooi, zo niet het allermooiste, Theohemdje voor de jongste zoon. In een stofje dat ik won op het naaiweekend van vorig jaar. Aangezien het moest dienen voor het communiefeest van het nichtje in april en ik de modetips van Jani Kazaltzis bloedserieus neem (euhm!), maakte ik er eentje met lange mouwen. En mooi dat het was, echt waar ... Effenaf!



Maar dan ... "Mama, ik moet je iets vertellen. Je zal het niet zo leuk vinden ..." (slik) "Mijn mouw is gescheurd!"
Je ziet het misschien niet zo goed op de foto, maar net boven de mouwsplit was de stof volledig doorgescheurd ... Op de vraag hoe dat gebeurd was, gebaarde hij van kromme haas ... Maar ik heb een sterk vermoeden dat het speelplaatsgetrek daar voor iets tussen zit ... Zo is ondertussen de zak van deze Lars-jas ook afgescheurd door de spelletjes op de speelplaats ... Oftewel hoe een naaiend moederhart bloeden kan ;)!

Een dag of 2 moest ik hiervan bekomen. Alle scenario's passeerden de revue: vlieseline, flocken, met de hand repareren, ... Tot ik me erbij neerlegde en besefte dat ik de lange mouwen maar best opgaf.  Je merkt het toch ook, Jani, een andere keuze had ik niet. En ook aan de rechtermouw zat trouwens een klein scheurtje. Dat zou het ook niet lang volhouden. 

Korte mouwen was dus het nieuwe plan. Ik nam een korte mouw van een Billie en legde die provisoir op het hemdje. Ik knipte af, mat en knipte mouwboordjes en zette deze eraan ... tadaa! Het hemdje werd weer helemaal draagbaar. Ik had natuurlijk ook gewoon de korte mouw in de juiste maat kunnen overtekenen, maar hier wordt elke vrije naaiminuut gekoesterd en zo functioneel mogelijk ingevuld, vandaar de korte mouw van een patroon dat ik al overgetekend had! 






Voilà, Juuls favoriete hemdje (ah ja, want mét vogels en in - zijn woorden - het lichtappelblauwzeegroen) zit opnieuw wekelijks in de was!






Naaisgroetjes van Tine!

19 opmerkingen:

  1. Ha, hier kan Jani echt niets tegen inbrengen, toch? Gebruikte je tricot of boordstof? Sowieso superresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik gebruikte een restje tricot als boord. Ik had toevallig nog een restje in de juiste kleur, oef!!

      Verwijderen
  2. De lange mouwen waren mooi ... maar dat zijn ook de korte hoor! Jani mag zeggen wat hij wil, maar een jongen die wil in de zomer ravotten en zich amuseren en daar horen geen lange mouwen bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is waar! Hoewel Juul toch ook gewoon lange mouwen draagt bij warme temperaturen, hij is een echte hemdjesfan! En ik geniet zolang dat nog kan ...!

      Verwijderen
  3. Knap hersteld! Juul ziet er even goed uit met korte mouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Slim bekeken and boys will be boys. Dus dit is een ideale manier het toch nog te dragen 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad ... er gaat geen dag voorbij of ik word daar aan herinnerd ;)!

      Verwijderen
  5. Het ziet er in elk geval wel stoer uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je het hemdje nog hebt kunnen redden! En ik vond het al erg toen Jo de eerste dag in zijn Billie shirt knipte. Maar dat is niks in vergelijking met al het werk van die mouwsplit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, knippen in kledingstukken ... ook echt niet leuk! En misschien minder makkelijk op te lossen?

      Verwijderen
  7. Leuk dat je het hemd kon redden. Jani of niet, ik stuur mijn man in de zomer ook met korte mouwen op pad, zeker met die temperaturen de laatste weken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gekke is dat Juul dat niet erg lijkt te vinden, lange mouwen op hete dagen. Hoewel hij dan natuurlijk ook wel erg vaak in zwembroek rondhuppelt!

      Verwijderen
  8. In de zomer vind ik dat je Jani's mening naast je mag neerleggen!
    Prima zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, dat is jammer!! Langs de andere kant wordt het nu misschien vaker gedragen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed opgelost Tine en...zo'n knap ventje staat met alles ..zeg dat oma Bea het gezegd heeft 😉

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!