zondag 1 mei 2016

Poezeke, glitterkes, creatief zijn en een beetje mama-dochtertwinning

Zelf een patroontje construeren en begane paden verlaten... Bevorderlijk voor de productiviteit is het niet, maar oh zo fijn, uitdagend, zenuwslopend, bevredigend, leuk, spannend...  Het stofje dat klaar lag, leende zich perfect voor een experimentje. Het verwerkt heerlijk en kan tegen massale aanvallen van het tornmesje!  
Patronen tekenen, leerde ik nog niet. Ik moest het dus hebben van de trial and error methode. Een bestaand T-shirtje diende als mijn vertrekbasis. Het vergde heel wat zoek-, pas- en meetwerk om iets op papier te krijgen. Maar, hé, het lukte! 


Vooraan zitten fronsjes, gecreëerd door een lintje dat door een tunneltje loopt. Het was spannend of ik het voorpand wel voldoende breed getekend had om mooi te laten fronsen. Het mag breder maar het kan wel zo. Op het uiteindelijke patroontje is de breedte aangepast. Volgende keer meer frons dus...

De stof is redelijk dik. Eerst werkte ik met een beleg bovenaan maar dat was niet zo mooi. In plaats daarvan dubbelde ik het stofje. 


Het vergde veel van mijn beginners-naaihersenen om te bedenken hoe ik het voorpand netjes aan de mouwtjes kon vastmaken. Ik stikte, tornde en besliste toen eerst maar wat driegen voor ik nog eens de machine gebruikte... Het zijn raglanmouwen. Bloos, bloos: toen ik het T-shirtje tekende wist ik niet eens dat dát dus raglanmouwen zijn...
Dit om mijn onervarenheid te illustreren! Laat je eigen beperkingen je met andere woorden vooral niet tegen houden om creatief te zijn... Ik deed ook maar wat. Wil je jezelf miserie besparen, gebruik bij het stikken een grote steeklengte. Dat maakt het lostornen veel gemakkelijker, zo leerde ik met scha en schande...

Om het shirtje wat speelser te maken, mocht Noor een applicatie kiezen. Dat ging vlot ;-) Een poezeke...






Aangezien ik een top voor mezelf maakte met bijna hetzelfde stofje, kunnen we nu twinnen. 





Hoewel zowel de dochter als ikzelf niet zo'n girlie-girlie types zijn, houden we toch van wat milde blingbling op z'n tijd. Goed dat het het weer allemaal kan volgens de huidige modetrends ;-)

Patroon: eigen maak, je kan het hier terugvinden: NoTi-Top


Naaisgroeten TinneV

13 opmerkingen:

  1. Gewoon prachtig - ook de foto's 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! En een uniek stukje, je hebt talent Tinne, hier mag je trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo mooi! En Noor staat er super mee! Dikke duim, Tinne!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga je dit ook namaken voor jezelf, Tine ;-) Als je telkens twee maten vergroot, kom je er wel hoor! ;-)

      Verwijderen
  4. Ik zal het patroontje wat moeten vergroten voor mijn tienerdochter ... maar ik ga het eens proberen. Ik vind het superleuk.
    https://stokstaartjedoethetzo.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw! Sjieke dinges hoor! Petje af voor je Tinne!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ;-), merci. Dat met dat petje doe ik overigens ook voor jou ;-)

      Verwijderen
  6. keeeeiiiiitof!!! echt!!! bedankt zeg!! ga ik zeker pinnen en hopelijk eens maken!! en zoiets noem ik geen beginner meer hoor, zelf een patroon maken!! leuke stofjes ook!!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!